Female sat with her legs crossed holding her mobile phone with Femojis on the screen - Libresse

Za dvije milijarde žena i djevojaka u svijetu, mjesečnica je mjesečna realnost. Ipak, razgovor o njoj još uvijek je prilično tabu tema.

Činjenica o tome na što su sve ljudi spremni samo da bi izbjegli upotrebu riječi „mjesečnica” svjedoči o društvenoj nelagodi prema onome što je, na kraju krajeva, malo prirodne krvi. Koliko često čujete žene – i muškarce – da upotrebljavaju neizravan pojam za menstruaciju?

Svaka država ima svoje riječi iz slenga i eufemizme. U VB-u, često se za mjesečnicu govori „Kletva”. U Švedskoj se za mjesečnicu često kaže „Lingonveckan” (tjedan brusnice). U Francuskoj tome služi bizaran izraz „Les Anglais ont débarqué” (Englezi su sletjeli). A u Finskoj pogrdan izraz „hullun lehmän tauti” (kravlje ludilo).

Žene skrivaju uloške i tampone kod kuće te ih spremaju u diskretne spremnike kada su u pokretu. Sve zbog toga što ne žele da itko zna da imaju menstruaciju. No nikome ne stvara nelagodu jednako normalna i prirodna ljudska potreba za mokrenjem. Ne možete vidjeti da netko skriva toaletni papir.

Činjenica o tome na što su sve ljudi spremni samo da bi izbjegli upotrebu riječi „mjesečnica” svjedoči o društvenoj nelagodi prema onome što je, na kraju krajeva, malo prirodne krvi.

Zašto je mjesečnica takva tabu tema? Možda zato što se u povijesti iznimno pogrešno tumačila i ulijevala neobičan strah – zbog čega su stvoreni neki prilično ludi mitovi. Rimski prirodoslovac Plinije Stariji napisao je da krv mjesečnice ima moć kvarenja hrane i pića, da može uništiti usjeve, zamagliti stakla, stvoriti hrđu na metalu i odagnati oluje s tučom. A čak i ne tako davne 1878. god. British Medical Journal (BMJ) objavio je komentare liječnika koji su bili uvjereni da ako žene koje imaju menstruaciju dotaknu meso, ono se može pokvariti.

Nevjerojatno, ali ovaj mit da je žena koja ima mjesečnicu nečista i dalje opstaje u nekim kulturama. U Ugandi, primjerice, žene koje imaju mjesečnicu smatraju se prljavima i zaraženima. A o mjesečnici se i dalje govori na iznimno negativan način u mnogim državama u svijetu.

Čak i na zapadu i dalje postoji stigma oko razgovora o menstruaciji, osobito kod dječaka i muškaraca. Američka studija iz 1983. [1] otkrila je da gotovo sve djevojke u Sjedinjenim Državama vjeruju da ne bi trebale razgovarati o menstruaciji s dječacima. A više od trećine misli da nije prikladno razgovarati o tome s očevima. Samo tri desetljeća kasnije i ženama je i dalje neugodno govoriti o tome.

Kako se Libresse može pridružiti misiji rušenja tih tabua i potaknuti žene da govore? Ako postoji grupa koja može biti zvijezda vodilja u postizanju napretka, onda su to mlade žene. U povijesti su se tinejdžerice dokazale kao „jezični inovatori” – inovatori koji smišljaju nove riječi koje ulaze u svakodnevicu.

Ako su inovatori u jeziku, zasigurno mogu biti inovatori i u donošenju promjene? Može li Libresse potaknuti više komunikacije o mjesečnici tako što će mladim ženama pružiti alate za otvoren i iskren razgovor o tome? Zašto mlade žene ne bi podijelile svoja iskustva pomoću najbrže rastućeg jezika na svijetu? Univerzalnog jezika emotikona. [2]

Za generaciju Z – mlade osobe rođene sredinom 90-tih nadalje, koje su odrasle u digitalno povezanom svijetu, sposobnost skraćene komunikacije – poruke, Snapchat, emotikoni itd. – sasvim je prirodna.

Pisanje u dugom obliku može se činiti kao prevelik napor, ali slikovna poruka može izraziti ono što osjećaš u sekundi. Zato mnogi sve više komuniciraju samo jednim simbolom za izražavanje osjećaja – srcem, namigivanjem, smiješkom. Emotikoni su toliko prodrli u kulturu mladih da je Oxford University Press proglasio emotikon „Lice sa suzama sreće” kao „Riječ godine” za 2015.

Jeste li znali?

300
milijun: broj žena koje imaju mjesečnicu upravo sada
2
milijarda: broj korisnika pametnih telefona diljem svijeta
6
predložen broj novih emotikona na temu mjesečnice

No kada je Libresse pretražio Unicode tipkovnicu emotikona, otkrili smo da su žene, ako i zanemarimo mjesečnice, vrlo slabo zastupljene. Postojali su samo stereotipi kao što je mladenka s velom i flamenko plesačica u crvenoj haljini. To jednostavno nije bilo dovoljno raznoliko.

Sve do sada nisu postojali ni emotikoni za „mjesečnicu” pa su žene inventivno morale upotrebljavati postojeće, oslanjajući se na [emotikon ljutog lica] ili čak [emotikon eruptirajućeg vulkana]. Libresse je toliko ozbiljan u donošenju promjene da je pokrenuto peticiju Change.org kako bi dobio da se šest novih „femotikona” uključi u sljedeće ažuriranje Unicode tipkovnice emotikona. Ovih šest emotikona na temu mjesečnice izrađeni su kako bi žene i djevojke mogle razgovarati specifično o menstruaciji. Femotikoni pokrivaju cijelo menstrualno iskustvo, od uložaka do točkastog krvarenja na gaćicama i grčeva. Ove šaljive ikone omogućit će djevojkama da izraze svoje osjećaje na način koji je za njih prirodan.

Uz gotovo dvije milijarde korisnika pametnih telefona na svijetu, komuniciranje o menstruaciji preko femotikona ima apsolutnog smisla. „Menstruacija je prirodan proces, no i dalje živimo u društvu u kojem skrivamo uloške, u kojem se prikazi mrlja od krvi uklanjaju iz društvenih medija, a Britanske sportašice nevoljko govore o utjecaju menstruacije na njihovu izvedbu”, kaže marketinški direktor tvrtke Essity, Nicola Coronado. “Ukratko, menstruacija je i dalje tabu tema (u VB-u). Želimo srušiti taj tabu generiranjem više razgovora o ovoj potencijalno nelagodnoj temi.”

Do danas je Libresse peticija Change.org dobila gotovo 37.000 potpisa. Nastavkom marljivog rada, nadamo se da neće trebati dugo da ženski emotikoni postanu dio našeg univerzalnog jezika. Ako počnemo razgovarati o mjesečnici na pozitivniji način, umjesto da samo govorimo o njezinim nedostacima, tada je vjerojatnije da će s vremenom ona postati svakodnevna tema razgovora. Jer nešto što se događa polovici svjetske populacije svaki mjesec ne bi trebala biti tabu tema.

Za potpisivanje Libresse peticije za femotikone posjetite stranicu: www.change.org/p/femojis-uk

[1] Vjerovanja i stavovi mladih djevojaka u vezi s menstruacijom (L R Williams, 1983)
[2] www.bbc.co.uk/newsbeat/article/32793732/uks-fastest-growing-language-is-emoji

Istraži više

Dijeli Tweet