Istraživanje glavni prikaz

Uvrštavanje mjesečnice u popularnu kulturu

Zamisli sljedeće: prizor u baru u televizijskoj seriji u kojoj mladić kaže svojim prijateljima, „Očajnički moram na WC.” Žena do njega kaže, „I ja isto. A moram i promijeniti tampon.” Nije baš vjerojatno, zar ne?

Iako su otići na toalet i imati mjesečnicu prirodni, uobičajeni dijelovi života, samo jedan od njih će prije biti dio scenarija ili se pojaviti na ekranu. U vodećoj kulturi društva čini se da je mjesečnica često po strani, skrivena od pogleda ili jednostavno zanemarena. 
 
Mislimo da je vrijeme da se nešto promijeni. Naša kampanja #Krvjenormalna želi da mjesečnica izađe iz mraka na svjetlo. Kako bismo pokrenuli razgovor, snimili smo film koji menstruaciji pruža toliko potrebnu izloženost – u konačnici, kada se o njoj govori otvorenije, nesumnjivo postaje manjom tabu temom. Također radimo s mnoštvom talentiranih osoba iz cijelog svijeta kako bi nam pomogle proširiti ideju naše kampanje.

Nedavno globalno istraživanje koje smo proveli, pokazalo je da 37 % sudionika nikada nije vidjelo poveznicu s mjesečnicom u filmovima, na TV-u ili u fikciji, dok ih 42 % vjeruje da je mjesečnica nepotrebno odsutna u popularnoj kulturi. Ženski likovi prije će biti prerezani na pola motornom pilom (kolika je mogućnost da se to dogodi?) nego prikazani kako traže svoje prijateljice tampon ili uložak jer su ga zaboravile (što se vjerojatno događa svakoj ženi u životu). Stvara li vodeća kultura društva negativne konotacije u stvarnom životu pogrešnim tumačenjem potpuno normalnog dijela ženskog života?

Jasno je da popularna kultura igra ulogu u oblikovanju razvoja tinejdžera.

YouGov studija otkrila je da na način na koji mlade osobe doživljavaju svoja tijela više (32 %) od prosjeka (26 %) negativno utječe kultura slavnih osoba. Druga studija pokazala je da će stariji tinejdžeri koji gledaju tinejdžerske filmove prije imati dvojake stavove u vezi sa spolom te stvoriti negativne stereotipe o ženskim prijateljstvima.
 
S obzirom na to koliko popularna kultura može poticati stavove i stvarati stigme, nije iznenađujuće da u stvarnom životu, 9 od 10 žena potpuno skriva činjenicu da imaju mjesečnicu. Navodimo nekoliko stvari koje rade:

  • Spremaju higijenske proizvode u džep ili rukav
  • Nose sa sobom torbu u toalet kako bi sakrile higijenske proizvode
  • Izbjegavaju nošenje bijele/svijetle odjeće
  • Otkazuju planove s prijateljima/partnerom
  • Izbjegavaju fizičku aktivnost 
Ako ne vidimo promjenu u stigmi oko mjesečnice, tada će problemi u društvu biti gori.
A ono što je zabrinjavajuće jest što mlade osobe često najviše trpe teret ovog napornog tabua. Ista studija otkrila je da će 56 % tinejdžerica radije podnositi nasilje u školi nego razgovarati o mjesečnici s roditeljima (44 %). Komičarka u usponu, Saffron Herndon, koja je jedna od talentiranih osoba koju smo doveli da nam pomogne da proširimo ideju programa #Krvjenormalna, na pragu je adolescencije. Ona misli da „ako ne vidimo promjenu u stigmi oko mjesečnice, tada će problemi u društvu biti gori.”
 
Osobe kao što je Saffron pokazuju da razgovor o menstruaciji ne mora uvijek biti ozbiljan, doslovan ili edukativan. Ako postoji toaletni humor, zašto i mjesečnica ne bi imala svoje šale? Filmovi često prikazuju dobre i loše trenutke rođenja djeteta u svim fazama pa zašto scenarij ne bi bio posvećen PMS-u? Kada mjesečnica postane tema razgovora jednako kao što je to brijanje, tuširanje ili jelo, ta će se stigma sigurno početi rušiti.
 
Ako ste ljubitelj serije Mad Men, možda se sjećate prizora u kojem Sally Draper dobiva svoju prvu menstruaciju. Prikaz izbliza njezinog krvlju uprljanog donjeg rublja rijedak je trenutak na TV-u i odvažan korak u pravom smjeru. A tu je i epizoda u seriji Girls kada Jessa dobiva mjesečnicu kada misli da je trudna. Popularna kultura zasigurno vapi za više takvih prizora. Pozitivno predstavljanje pomaže u rušenju tabua, a radom s osobama kojima je iznimno stalo da vide promjenu, nadamo se da ćemo utrti bolji put budućim generacijama žena.

Izvori

1. Globalno istraživanje koje je proveo Essity 2017.*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. Globalno istraživanje koje je proveo Essity 2017.*
5. Globalno istraživanje koje je proveo Essity 2017.*
*Essity je proveo online anketu na 10.017 muškaraca i žena u dobi od 13 do 50 godina koji žive u VB-u, Francuskoj, Nizozemskoj, Švedskoj, Rusiji, Meksiku, Argentini, Južnoj Africi, Kini i Maleziji.  Anketa je provedena između 18. travnja i 9. svibnja 2017. Margina pogreške ove studije je +/- 0,98 %. Anketu je administrirala tvrtka Bilendi, globalna tvrtka za istraživanje i ankete